Przedmiot: język polski. Opracowała: Ewa Fiedorczuk
Temat: Czego nas uczą bajki?
Uczeń: -współpracuje w grupie, -formułuje wnioski, -redaguje krótkie wypowiedzi, -przedstawia pojęcia za pomocą symboli, obrazów, haseł, -tworzy i stosuje związki frazeologiczne z wyrazem „bajka”, -skutecznie komunikuje się, -planuje, -organizuje, -poprawnie stosuje frazeologizmy, -korzysta ze słowników.
Metody i formy pracy: -praca w grupach, -płaszcz eksperta, -drama, -praca z tekstem literackim, -karty pracy, -puzzle.
Pomoce dydaktyczne: -Słownik Języka Polskiego, -puzzle, -rozsypanka z przysłowiami, -kartki z instrukcją dla grup.
1.Działania wstepne: a.Zagajenie nauczyciela na temat celów, sposobów i form pracy, b.Sprawdzeni pracy domowej – prezentacja bajek: - I.Krasicki, „Czapla, ryby rak” - I.Krasicki, „Wilczki” - I.Krasicki, „Kruk i lis”
2.Podział klasy na grupy – wybór liderów, sprawozdawców, sekretarzy.
3.Praca w grupach. Liderzy losują karty z zadaniami.
GRUPA 1 Bajka jest utworem alegorycznym. Wyjaśnijcie ten termin korzystając ze słownika. Zabawcie się w ekspertów tzn. wejdźcie w role wylosowanych zwierząt. Powiedzcie, jacy jesteście nie zdradzając swoich imion.
GRUPA 2 Ułóżcie puzzle. Rozpoznajcie, którą bajkę przedstawiają. Kto w niej występuje? Podajcie po trzy cechy postaci z tej bajki.
GRUPA 3 Chochlik poplątał przysłowie. Połączcie je w odpowiedniej kolejności.
1)Zgoda buduje, 2)Cudza chata 3)Nie chwal samego siebie, 4)Kto nikomu nie wierzył, 5)Wśród serdecznych przyjaciół,
-bo będą się śmiać z ciebie. -temu nikt nie wierzy. -psy zające zjadły. -niezgoda rujnuje. -gorsza od własnego kąta.
[Mądry i głupi] [Lis i wilk] [Przyjaciele] [Wilczki] [Żółw i mysz]
przy każdym przysłowiu dopisz tytuł bajki, której może być morałem. Jakie są tytułowe postaci?
GRUPA 4 Uzupełnij luki w przysłowiach, których bohaterami są zwierzęta.
Wybiera się jak ........................... za morze.
Pierwsza ............................... nie czyni wiosny.
Ma .............................. w kieszeni.
Nie dla ...................... kiełbasa.
O ..................... mowa, a ................. tuż.
Lepszy ................ w garści , niż ....................... na dachu.
Żyją ze sobą jak ................. z .................. .
Dwa z podanych przykładów podajcie w formie pantomimy.
4.Prezentacja pracy poszczególnych grup. a.Drama w wykonaniu GRUPY 1. b.Puzzle GRUPY 2; podanie cech postaci występujących w bajce. c.Tytuły bajek i przysłowia , które mogą być morałami - GRUPA 3. d.Uzupełnione przysłowia i pantomima GRUPY 4 – pozostałe grupy odgadują przysłowia.
5.Zapisanie tematu: Czego nas uczą bajki?
·Wolność jest najcenniejszym skarbem. [ Ptaszki w klatce ] ·Nie ufaj tym co kłamią. [ Lis i wilk ] ·Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. [ Przyjaciele ] ·Nie suknia zdobi człowieka. [ Wilczki ] ·Nie popadaj w samouwielbienie. [Kruk i lis ] ·Mowa jest srebrem, milczenie złotem. [ Mądry i głupi ] ·Obłuda popłaca? [ Malarze ]
6.Ewaluacja: - termometr uczuć lub kosz i teczka.
(-)ewafi |